De senaste årens internetrevolution i Kina har skapat en ung och hårt arbetande startup-­kultur, där många företag finns i området Zhongguancun i Pekings nordvästra utkanter.

För bara ett par årtionden sedan fanns här åkermark och små enkla jordbrukarbostäder. I dag trängs skyskraporna med enorma teknikparker, där cirka 20 000 företag har över en miljon människor anställda.

Här finns högteknologi som kärnkraft och rymdfarkoster, liksom några av Kinas största elektronikmarknader med dussintals våningar. Området ­huserar också en majoritet av Kinas startup-företag inom internet, 4 000 nya företag registrerades i Zhongguancun under 2012. Här flockas hungriga entreprenörer som vill bli en del av nästa framgångssaga likt datatillverkaren Lenovo eller sökmotorn Baidu, som båda grundades här.

Vi tar en sväng ut till företaget Wandoujias ­kontor i södra Zhongguancun, för att träffa Kai ­Lukhoff. Han är grundare av bloggen Techrice och ­jobbar som internationell produktansvarig på Wandoujia, en marknadsplats för Androidappar med synkfunktion till pc.

På kontoret jobbar ett 60-tal anställda, nästan alla kineser. Man har kostat på sig storbilds-tv och enorma kylskåp med gratis drycker, samt en handfull ”kontorskatter” som stryker runt stolarna och spinner till ljudet av knattret från tangentborden. Wandoujia är knappt tre år gammalt, men marknadsplatsen har redan 80 miljoner användare.

Kai Lukhoff berättar att precis som Silicon ­Valley är Zhongguancun ett lukrativt område för startup-företag tack vare en stor tillgång på talang. I samma distrikt ligger dussintals universitet, inklusive flera av Kinas absolut bästa tekniska läro­säten, som många av Wandoujias ­anställda kommer från. Men trots ­talang och stort potentiellt kundu­nderlag är det enligt Kai Lukhoff ­svårare att vara webbstartup i Kina än någon annanstans.

– Många verktyg som finns i San Francisco saknas här. I stället för tredjehandstjänster som exempelvis Amazon Web Service måste man som entreprenör sköta sina egna servrar, vilket är både kostsamt och besvärligt.

Kai Lukhoff berättar att Wandoujia har egna serv­rar och att kinesiska internetgiganter som Baidu och Alibaba har byggt upp egna lokala nät i stort sett från grunden, för att undvika de driftstopp som ofta uppstår då man använder lokala internetleverantörer.

– Vid tekniska problem måste man här själv komma på en lösning eller kompromiss, det finns sällan en support att vända sig till. Teamen som behövs för startups är därför ofta större här i Kina än i USA.

Kinas internet är ökänt för att vara långsamt och censurerat. Särskilt trögt är mobilsurf, där tre statliga företag har monopol på nätet. Men Kai Lukhoff menar att man måste se begränsningarna som en möjlighet snarare än ett problem. Kontrollen skapar luckor och nya behov:

– Vi på Wandoujia byggde en tjänst kring hypotesen att Google inte används på Android i Kina. För några år sedan verkade det kanske vansinnigt, men i dag innebär det att vi kan växa fortare tack vare Googles bråk med myndigheterna.

Kina är nu världens största marknad för ­Android, men användningen av Googles sökmotor är nästan obefintlig. Dessutom är många av företagets tjänster, som Gmail och Google Play, blockerade eller extremt långsamma. I stället är det den inhemska sökmotorn Baidu och en uppsjö av mind­re kinesiska varianter som gäller.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

Kina har i dag 580 miljoner ­internetanvändare. Antalet tros passera 800 miljoner år 2015.

Peking är hem åt fler forsknings- och utvecklingscenter inom data och it än någon annan stad. Här finns exempelvis Nokia, ­Ericsson, Motorola, Sony, Microsoft, IBM, Sun, BEA, Alcatel Lucent och Oracle.

I Kina finns i dag över
80 sociala nätverk, 200 videodelningssajter och över 4 000 kupongsajter
liknandes Groupon.

2006, samma år som Ebay ­lämnade Kina, handlade bara 20 miljoner kineser ­något online. Under 2011 var motsvarande siffra 170 miljoner.

Senast 2015 beräknas Kina gå om USA och bli det land med störst volym i världen gällande e-handel.

Källa Boston Consulting Group, ­China Business Today

www.p1.com
Den nyligen lanserade internationella ­versionen av det sociala nätverket P1, med 2,5 miljoner medlemmar, främst en köpstark och modemedveten ungdom. Startades 2007 av en grupp svenska och kinesiska entreprenörer.

www.techrice.com

Blogg där Kai Lukhoff, internationellt produktansvarig på Wandoujia, tillsammans med ett par andra skribenter bevakar webbstartup-företag i Kina.

www.techinasia.com
En större blogg som skriver mer regelbundet om tekniska innovationer på internet i hela Asien, med fokus på Kina.

www.en.chuangxin.com
Engelsk sida av Innovation Works, Kinas största inkubator, grundad av Googles före detta Kinachef Lee Kai-fu. Information och lista på projekt man varit med och stött.

www.alibaba.com
Världens största marknadsplats för små­företag och leverantörer som vill nå ut till kunder världen över. Alibaba driver också Taobao, som riktar sig till mindre företag eller privata konsumenter, och slog ut Ebay från Kina.