Hur har året varit?
– Det har varit ett enastående år. För ett år sedan var vi sju personer i bolaget nu är vi 14 anställda. Vi har dubblerat antalet personer i bolaget varje år sedan starten. Och tillväxten har också varit fantastisk. Nu har vi 24 000 färdiga butiker på plattformen som säljer produkter eller precis ska börja sälja.

Vad betydde det att ni utsågs till årets hetaste entreprenörer?
– Det var supersmickrande. Vi märkte nog av det först på sociala medier när vänner och bekanta uppmärksammade det. Vi var så insnöade på att bygga vår produkt under den perioden att vi inte tog in så mycket av omvärlden. Framförallt var det kul att kunna visa de människor vi har runt omkring oss att det inte bara är vi som tror på projektet som vi jobbar så hårt för.

Vad har varit mest spännande under resan?
– Det som börjar hända utanför Sverige är häftigt. På den svenska marknaden kände vi oss ganska trygga eftersom vi kände till den väl. Men att gå utomlands var lite mer osäkert. I augusti i år så startades det för första gången fler Tictail-butiker från USA och Storbritannien än från Sverige. Andra marknader som är viktiga är Frankrike och Tyskland.

Hur är det att driva ett internationell startup från Sverige?
– Det var vårt mål från början att bygga ett globalt företag med bas i Stockholm. Med det är stort att se att det verkligen funkar. Stockholm är en fantastisk plats för oss att befinna oss på just nu. Vi hittar väldigt mycket kompetent folk inom utveckling och formgivning. Och det är en väldigt levande plats för startups i allmänhet. Sverige har ju också historiskt haft många bolag som tagit sig ut internationellt som H&M och Ikea men också teknikföretag som till exempel Skype, MySql och på senare tid Spotify. Det är roligt att Stockholm idag är en hub för många startups med globala ambitioner redan från börja. Vi kommer troligen att öppna ett kontor i USA snart men vi kommer att behålla produktutvecklingen hemma i Stockholm.

Vad är på gång i bolaget just nu?
– Vi lanserade alldeles nyss det kanske viktigaste vi gjort. Tictail är ju en gratisprodukt i grunden och vi tjänar pengar på att folk köper appar för att lägga till funktioner till sina butiker. Hittills har vi utvecklat apparna själva. Men alla som startar webbutik har ju en egen idé om hur det vill att den ska funka och se ut, så att vi skulle fortsätta att själva utveckla alla appar som människor efterfrågar är ohållbart. Därför lanserade vi precis vårt öppna api och vår App Store. Det tog oss tre månader att bygga och nu är vi väldigt glada att kunna lansera. Vi har i princip öppnat upp våra interna verktyg som vi använder för att utveckla appar. Till exempel erbjuder vi ett grafiskt gränsnittspaket som gör det enkelt för externa utvecklare att skapa appar som ser ut Tictail-appar. Vi är väldigt noggranna med att det ska vara rent och snyggt. Vi granskar också alla appar innan lansering för att se till att de följer våra guidelines och så vidare. Vi har 400 utveckare i vårt utvecklarprogram redan.

Vilka utmaningar ser ni framöver?
– Framöver ska vi fortsätta bygga vår plattform och växa i användare. Den öppna api-biten ser vi fortfarande som en beta-produkt så den ska vi fortsätta utveckla.

Tjänar ni några pengar just nu?
– Ja, vi tjänar redan idag pengar på appar. Vi började ta betalt för våra egna appar för ett par månader sen och såg direkt att det fanns ett intresse hos våra butiker att betala för funktioner och tjänster som hjälper deras verksamhet framåt. Det har varit både kul och utmanande att bygga ut detta. Vi har smarta användare med höga krav. Hjälper en app eller tjänst att göra deras liv enklare eller deras butik att sälja mer så finns en tydlig betalvilja."

Kommer ni att ta in mer riskkapital för att växa?
– Ja, vi kommer ta in pengar. Det håller vi på med nu och responsen har varit mycket bra. Mer kan jag inte säga.