Entreprenörerna bakom Stockholmsbaserade bolaget Virtusize försöker lösa ett problem som de flesta som köpt kläder på nätet har lätt att förstå. Och som kanske får en del personer att avstå från att shoppa online.

– Kläder är den största produktgruppen inom e-handeln om man bara ser till produkter och räknar bort tjänster. Men det är fortfarande en liten del av den totala klädförsäljningen som går online. Så det finns något som håller det tillbaks. Och vi tror att det är att man inte kan prova kläderna, säger Peder Stubert, en av fem grundare och Head of Growth på Virtusize.

Virtusize utvecklar en produkt som gör att man som konsument kan jämföra måtten och passform på plagg i e-handelsbutiker med referensplagg som man har hemma och trivs med. Jämförelsen sker på ett visuellt och lättförståeligt sätt, vilket potentiellt gör det lättare att välja plagg och storlekar som passar när man väl fått hem dem. Konsumenterna kan också ta med sig sina uppgifter mellan sajter som använder Virtusize så att de inte behöver ange sina personliga data på nytt varje gång de handlar.

– Ett av målen på konsumentsidan är att bli som ett Paypal för att illustrera storlek och passform. Där konsumenterna tar med sig sina mått och referensplagg mellan olika e-handlare.

Virtusize hamnade på fjärde plats när Internetworld rankade årets hetaste entreprenörer förra året.

– Det betydde mycket att hamna på listan. Det var en adrenalinkick för hela bolaget vilket är värdefullt. Och det gjorde att vi fick ett positivt surr kring bolaget och det har varit bra, säger Peder Stubert.

Men det har hänt mycket på ett år.

– När vi blev utnämnda hade vi ett försöksprojekt på gång med ASOS (brittisk e-handelsjätte). Men i mars-april så skrev vi på ett avtal vilket gjorde att vi kunde gå ut publikt med samarbetet. Och det gav ringar på vattnet. Då släppte det ordentligt och sedan dess har vi fått in ungefär 15 nya handlare och tio av dem är riktigt stora aktörer.

– Vi har bevisat att produkten funkar och att vi kan få in de riktigt stora kunderna.

Peder Stubert berättar att han och kollegorna snart kommer att kunna avslöja några riktigt stora samarbeten. Och det har varit en fungerande och medveten strategi att satsa på att få riktigt stora e-handlare som kunder.

– Vi syns ju mycket om vi finns hos de stora aktörerna. Och då blir andra intresserade. Med de här stora kunderna har vi bevisat att det finns en potential för företaget.

Men det har också krävts hårt jobb att få till avtalen.

– Det är en utmaning att komma som ett två år gammalt bolag och skriva kontrakt med en av världens största e-handlare.

Företaget har under året växt från 7-8 personer till 14 heltidsanställda och ett par personer på deltid. Virtusize har också öppnat ett kontor i Japan med två anställda. Och nya kontor på utländska marknader finns i planeringen. Huvudkontoret ligger dock kvar i Stockholm.

Affärsmodellen är en relativt enkel och har inte förändrats under året.

– Vi tar betalt av e-handlarna för att de använder Virtusize och efter hur mycket trafik de har. Det kan vi göra för att de ser att de få färre returer och nöjdare kunder med vår produkt.

Den närmaste framtiden kommer Virtusize att fokusera på att få ut produkten hos ännu fler stora partners.

– Det är på gång att vi tar in mer kapital. Vi skulle kunna nå break even till årsskiftet men vi kommer att fokusera på att anställa och växa istället. För att ta till vara på den möjlighet vi har nu, säger Peder Stubert.


Virtusize var med bland förra årets hetaste webbentreprenörer, läs mer om dem och se hela listan här! Internetworld jobbar nu för fullt med årets lista som dyker upp här på webben under hösten, håll utkik!