– Victor, pitcha!

Victor Sundén släpper blicken från skärmen och är inom tio sekunder igång och berättar om idén bakom Mostphotos, startup-företaget som han är vd för och som ska konkurrera ut stora aktörer som Shutterstock och Istockphoto.

När han berättat klart flyttar vi oss ett par meter och Jessica Stark, vd för den nystartade startup-huben SUP46 i Stockholm uppmanar nästa vd att pitcha.

Det är ett par dagar efter lanseringsfesten då över 300 personer trängdes och lyssnade på Daniel Eks Spotify-historia. Halvvissna blommor och handskrivna festinstruktioner står kvar och Jessica Stark konstaterar att det är nu det börjar på allvar. Det är nu de ska skapa Stockholms, och Sveriges, nya mötesplats för digitala entreprenörer.

– Vi vill att Stockholm också ska ha en plats som Rocket Space i San Francisco eller Betahouse i Berlin. En plats där entreprenörer kan sitta centralt, där de kan samarbeta och dit investerare kan komma och få ta del av idéflödet. Vi behöver också en plats att visa upp när internationella investerare kommer hit, säger Jessica Stark.

SUP46 initierades av Stockholm innovation and growth, Sting, men ägs och drivs av Jessica Stark tillsammans med de två andra grundarna Nathalie Nylen och Sebastian Fuchs. I ryggen har de partners som MTGx, Schibsted Growth, Creandum, Northzone och Bahnhof. Intäkterna kommer från partnerna, från medlemsavgifter som entreprenörerna betalar och från uthyrning av konferenslokalen.

När Jessica Stark ska förklara vad som skiljer den här hubben från andra liknande satsningar är det framförallt det centrala läget, starka partners och en tydlig idé om vilka som ska sitta där som hon lyfter fram.

– Det är viktigt att det handlar om medlemmar. Det här är inte ett kontorshotell eller en inkubator. Man får ansöka om att bli medlem och tillsammans med vårt nätverk väljer vi vilka som får sitta här. Här måste man till exempel vara ett startup, här sitter inga konsulter, säger Jessica Stark.

– Och man måste ha internationell tillväxtpotential och vinnarinstinkt. I dagsläget är det 17 startups anslutna och fler är på ingång. Redan innan lanseringen hade de fått in ett 40-tal ansökningar och de fortsätter komma. De partners som sponsrar verksamheten har fri tillgång till lokalen och för dem är det framförallt kontakten med framtidens entreprenörer som lockar.

– Vi satsar på att stötta startups och entreprenörer på flera ställen i världen nu, och Stockholm och SUP46 är en av de noder vi tror på, säger Rikard Steiber, chef för nystartade MTGx, som är en ny division inom MTG som ska driva på företagets utvecklingstakt.

Men han ser det inte bara som ett sätt för MTG att komma i kontakt med svenska entreprenörer, utan också som ett sätt att locka hit internationell kraft.

– Stockholm behöver få till ett bättre ekosystem mellan de små och stora bolagen. Det handlar inte bara om att förhindra att alla svenska entreprenörer flyttar till Silicon Valley, lika viktigt är det att göra Stockholm och Europa attraktivt för entreprenörerna i Sillicon Valley. Jag tror SUP46 kan vara början på en sådan ny miljö, säger Rikard Steiber.

Lokalen på Regeringsgatan 29 rymmer 160 medlemmar och flera bolag är på väg in.

– Vi har redan fått förfrågningar om att starta något liknade på olika ställen runt om i världen, men vårt fokus är att samla Stockholms start-up community. Vi först se till att det här blir den mötesplats som vi har tänkt oss.

Fakta

SUP46 står för Start-up people of Sweden. Bland de företag som sitter på SUP46 finns Instabridge, Mostphotos, Safello, Fishbrain och Crowding. Medlemskapet kostar 3500 kronor och då får man en fast sittplats. Vill man ha en flexplats eller är fler medlemmar i samma startup blir priset billigare.

SUP46 sitter på Regeringsgatan 29 i Stockholm i lokaler som ägs av AMF Fastigheter, som också är partner i projektet.