Nelly grundades i forna textilmeckat Borås i september 2003. Företaget köptes av MTG 2007 varvid en kraftig tillväxtresa inleddes. Nelly har i dag en varumärkeskännedom på 94 procent bland unga i Sverige, och över 10 miljoner besök på sajten i månaden. Företaget sitter fortfarande i Borås.

Internt talar de om fyra faktorer för att kunna hålla uppe sin tillväxt. Den viktigaste kallar Richard Woodbridge "If you can't sell a donkeys ear...".

– "Du kan inte sminka en gris" kallade vi det först, men det uppfattades fel i och med att vi jobbar med modeller så vi fick byta, säger Richard Woodbridge.

Essensen är att det inte går att lura någon att köpa dåliga produkter om man vill vara framgångsrik i längden. Det innebär ett konstant produktfokus, snygg design på kläderna, sajten ska ständigt förbättras, proffsiga modeller ska användas, nya betallösningar läggas till, ständigt förbättrad kundservice samt att försöka få till snabbare leveranser.

Richard Woodbrigde listar även tre ytterligare viktiga faktorer:

• De försöker ha ett extremt säljfokus, marknadsbudgeten kan i princip vara hur stor som helst så länge den ger önskade resultat.

• Geografisk expansion. Nelly ger sig ut på nya marknader i Europa under 2012.

• Företaget ska konstant jobba för att utöka sortimentet – long tail är en beprövad framgångsfaktor inom e-handel.

– I slutändan handlar det om ovillkorlig kärlek till våra kunder. Vi tror stenhårt på att kunden och deras åsikter ska avgöra, säger Richard Woodbridge.