Det går inte att få tillbaka den gamla världen. Många äldre, traditionella företagsledare hoppas att den sociala revolutionen på webben är en övergående fas och att allt snart ska bli "som vanligt" igen.

Men det kommer inte att ske, menar Beata Wickbom, och pekar i stället på att företagsledare har allt att vinna på att omfamna den sociala webben.

– Det argument som brukar bita på affärsfolk är att om man inte är med nu, så missar man hela affärsnyttan med att vara sociala. Det finns en tydlig affärsnytta, det går att räkna hem den sociala revolutionen i affärer och dollar. Redan 2010 kom McKinsey ut med en rapport som sade det, säger Beata Wickbom.

Att vara sociala och interagera med sina kunder handlar om mycket mer än att bara ha en sida på Facebook. Vad kan man göra?

– Ett bra exempel är Avanzas kampanj "Säg din ränta", ett #prataomdet i ränteform. Vad betalar vi för våra bolån? Det är ett fantastiskt exempel på transparens, säger Beata Wickbom.

Företag måste satsa på att leverera "mer emo än info", och då inte emo i betydelsen emomusik utan som i emotionell – det är viktigt för företag att visa att de är intresserade, framåtlutade och brinner för sin sak. Att vara lite mer mänskliga helt enkelt.

Hon nämner flera företag med lyckade sociala tilltal, Southwest Airlines i USA är hennes absoluta favorit.

– En annan inställning som företag måste omvärdera är vem som är innanför och vem som är utanför väggarna. Vad händer om ert företag öppnar sitt API, vilka nya värden kan skapas? frågar Beata Wickbom publiken.

Hon pekar på flera företag som vågat låta utomstående utveckla deras tjänster vidare med lyckade resultat, som elektronikkedjan Best Buy i USA och Sveriges Radio genom sin Plus-tjänst. Även mobiloperatören Halebop har ett roligt projekt med sajten Bopmodels.se.

Beata Wickbom avslutar med att peka på det perfekta exemplet på en artist som lever på att interagera med sin publik via Twitter och Facebook – Lady Gaga.