El är likadan oavsett var den köps och är inte en produkt man kan ta på ("om man skulle ta på den så dör man faktiskt".) Så hur ska ett företag som Vattenfall kunna skilja sig från mängden?

Vattenfall tog avstamp i sitt sponsorskap av svenska skidlandslaget och valde att rikta in sig på de som gillar att åka skidor själva.
Resultatet blev appen "King of the Slope" som mäter höjdmeter och låter bland annat användarna tävla i hur många höjdmeter de kan åka varje dag.

— Vi skapade världens största skidtävling. Varje dag är det en publik tävling på alla skidorter, sa David Wolgers

Innan lanseringen satte David Wolgers och hans kollegor målet att nå 50 000 nedladningar. Ett "väldigt högt mål". När vintern var slut hade man nått 110 000 nedladdningar vilket är "helt sjukt mycket i de här sammanhangen" enligt Davd Wolgers. Vattenfall hade också fått en viral spridning på bloggar, twitter, Facebook och i traditionell media. Olika skidorter kontaktade Vattenfall och frågade om de fick använda datan om åkarna från appen på sina sajter. Appen spred sig också globalt.

— Ett vanligt supportmejl vi får är från någon från nordamerika som undrar varför man inte kan mäta höjd i fot, säger David Wolgers.

Digital marknadsföring handlar om att ge ett värde, sa David Wolgers.
– Om man inte kan bidra med ett mervärde till användaren kan man lika gärna strunta i att göra något.

Han menar att framgången för appen beror på en kombination av att de skapat en fungerande app som är användarvänlig och väldesignad och att de har marknadsfört den i olika kanaler från traditionell pr riktad mot media till annonser i taxibilar och en massa andra ställen däremellan.

— Kan en lite app verkligen påverka synen på ett stort företag? Ja, vi ser i undersökningar att appen har verkligen påverkat synen på vårt företag. Vi skapade fans, sa David Wolgers.