Ted Valentin lärde sig programmera genom att googla information och bygga egna sajter. När studierna var slut lånade han 10 000 kronor av sin mamma för att se om han skulle kunna skapa affärer på egen hand. Han byggde ett gäng olika sajter. 2007 sålde han tidningsprenumerationer för 20 miljoner om året via nätet, och hans kontor var ett fik i Hornstull i Stockholm.

"Det var rätt mycket jobb och jag insåg att jag antingen var tvungen att skala upp eller sälja. Jag valde att sälja sajterna till en konkurrent."

Efter försäljningen började Ted Valentin bygga en serie av recensionssajter som till exempel sushikartan.se, wifikartan.se och andra. Han grundade också hackathonet 24 hour business camp där hundratals webbtjänster byggts av deltagarna under de fyra gånger som det arrangerats.

"Ganska stor del av att bygga tjänster handlar om att få besökare. Det jag lärde mig genom mina tidningssajter var att försöka tänka som Google. Googles tes är att sidor länkar till andra sidor som är bra. Genom att analysera länkarna kan man se vilka sajter som har högst trovärdighet."

Om man ska bygga tjänster för Google så ska man enligt Ted Valentin se till att ha:

  • Många sidor
  • Tydligt fokus
  • Vara länkvänligt
  • Hög söktrafik
  • Låg konkurrens

Samtidigt är möjligheterna med Google ur ett affärsmässigt perspektiv inte lika stora längre. 

"Jag fattade inte att jag upptäckt ett fönster när jag började. Så är det inte idag. 90 procent av trafiken på mina sajter är söktrafik och alla tänker Google och annonserar på Google. Det finns inte lika många möjligheter där längre."

Ted Valentin tycker att Googles modell av webben börjar knaka i fogarna.

"Det känns som att länkandet på webben gått ner de senaste åren. Medier och företag länkar inte så mycket och bloggarna har flyttat till Twitter och Facebook. Och på diskussionsforum är det "nofollow" på alla länkar."

Länkar är en valuta och de som länkar mest aggressivt är SEO-människor hävdar Ted Valentin. När 90 procent av trafiken kommer från Google så uppstår situationer där du väljer mellan att lägga tid på att sökmotoroptimera istället för att bygga en bättre tjänst.

Nu arbetar Ted Valentin med hotellbranschen genom Tripbirds. Han blir dock ledsen när han ser sökresultaten som är relaterade till hotell. Många träffar leder till affiliate-sajter.

"Att göra sajten bra för Google och dålig för användaren är hela idén med många av de sajterna. De vill bara skicka vidare besökaren till bokningssajterna."

Facebook i sin tur har skapat ett eget ekosystem. Det går att få ut enorma mängder personlig data från Facebooks graf, speciellt de personer du är vän med, men även från deltagare i grupper och sidor.

"Det här är den sociala infrastrukturen som man kan bygga miljontals nya tjänster på".

Ted Valentins företag Tripbirds visar social aktivitet kopplat till hotell i hela världen. Du kan fråga dina vänner som varit på samma hotell om hur upplevelsen var.

"Att tänka Facebook handlar om att hitta sociala objekt, saker som människor vill interagera kring och där det går att hämta ut data från. Det handlar också om att stoppa tillbaka data i Facebooks graf."

Annonserna på Facebook blir mer kraftfulla i och med att det går att se vilka av ens vänner som använder tjänsterna eller produkterna. När Google handlar om transaktioner så handlar Facebook om att upptäcka.

Så här beskriver Ted Valentin skillnaderna mellan att skapa företag och tjänster kring Google och Facebook.

Google
  • Enkelt att komma igång
  • Bygg snabbt och iterera
  • hitta en liten nisch
  • Stor chans att lyckas litet

Facebook
  • Svårt att komma igång
  • Ha mycket uthållighet
  • Bygg något folk älskar
  • Liten chans att lyckas stort