Internetworlds konferens Webbdagarna har slagit besöksrekord med över 1500 anmälda, och inför ett fullsatt Waterfront building i Stockholm tog Göran Adlén ut riktningen mot framtiden med 5 snabba tankar om rörelse. 

1. Vi äger inte vårt eget varumärke.
Plötsligt är det inte jag som styr längre när 680 miljoner människor har Facebook i mobilen. För att ta kontrollen över varumärket måste vi fascinera vår omgivning.

– Det handlar om att våga leva sitt varumärke fullt ut. Idag funkar det inte längre att säga saker, det handlar om att göra saker. Vi måste vara fullständigt transparenta och helt ärliga hela tiden om vi ska kunna skapa starka varumärken.

2. Det är inte du som ska snacka
Vi har lärt oss att det är vi som har kontroll och det stämde också en gång i tiden. Då kunde man använda Lill-Babs i reklamen. Under den tidsepoken pumpades ut pengar i reklam, men idag räcker det inte.

– Idag måste vi få andra att snacka. Idag är marknadsföring som sex, det är bara förlorarna som måste betala. Vi måste skapa innehåll som är delbart och socialt och vi måste ge folk något att snacka om.

Idag har vi två valutor, den ena är uppmärksamhet och den andra är pengar. Den enkla formeln är kvalitet x kvantitet = resultat.

3. Allt händer inte här.
Indien kommer bli världens största ekonomi 2050, men hur ser vi på Indien? Samma sak med Afrika.

– Vi älskar att se Afrika med en massa varaner eller ett farligt lejon. Men det görs 5000 filmer i Nairobi. Sen har vi Brasilien, hur ser vi det? Alla spelar fotboll och alla dansar. Men Brasilien är det mest heta landet när det gäller alla trender inom social marknadsföring. En tillväxt motsvarande Sveriges befolkning på facebook senaste 6 månaderna. Det är här det händer och det är det här vi måste följa.

Göran Adlén har börjat följa afrikanska twittrare och hittat Afrikas motsvarighet till Blondinbella och Brit Stakston. Han hittade även Magnus Höijs motsvarighet.

– Alla fanns där och efter att ha följt de i två dagar har jag fått så mycket influenser som vidgat mina vyer.

Guarana Antarctica är Brasiliens starkaste varumärke på Facebook. Över 10 miljoner har varit inne och gillat sidan.

– Glöm inte bort att 75 procent av världens befolkning har tillgång till en mobil idag och allt händer inte i USA.

4. Vi måste själva röra på oss.
35 procent kollar sin mail det första som händer på morgonen. Folk drunknar i information.

– Tänk vad enkelt det var förr i tiden. Var man dansk så hade man att välja mellan Carlsberg och Tuborg. Nu måste vi välja mellan allt. Det skapar mer och mer beslutsdiskussioner och det finns budskap överallt.

Men nu börjar vi se en revolt mot det här.

– Idag jobbar vi mer och mer med att lösa problem hela tiden. Det tar mer energi av hjärnan. Det är därför vi dricker redbull eller cola på eftermiddagen, för att få den sista energikicken på dagen.

Vi avbryter oss hela tiden för att kolla sms eller meddelanden. Men det sänker vår IQ med 10 procent enligt Göran Adlén.

– Folk är höga på information och sover mindre för att kunna ta in ännu mer information.

Göran Adlén vill att vi ska tänka mer på signalsubstanserna.

– Jag tror på devisen mindre socker och mer sex. Ta informationsöverskottet på allvar.

5. Planera inte ihjäl dig
Vi kan inte planera framtiden, ändå sätter vi oss ner och gör strategier efter strategier.

– Vi glömmer bort att vi måste agera nu, hela tiden. Det handlar om att vara snabbast. Men det finns ett stort motstånd mot det från konsulter och andra som gillar att göra långsiktiga planer.

Vi får heller inte glömma bort passionen.

– Allt jag sagt går att kopiera utom passionen. Den måste finnas där. Våga tänka i nya banor, släpp loss passionen och våga göra saker.