Mariah Andén på Adobe i Norden hade ett problem. Företaget vill att hon skulle skapa ett event för kreatörer i Norden. Det fanns bara pengar till ett event för alla nordiska länder. För att lösa detta bestämde man sig för att spela in eventet inför en liten publik och sända eventet live på webben.

Nästa problem var att Adobe ville att de skulle locka 12 000 kreatörer. Det var en siffra som adobe aldrig varit i närheten av i Norden tidigare. Det gällde alltså att hitta ett sätt att bjuda in till det här eventet som folk skulle dela med varandra?

Lösningen blev den här filmen, som skapades tillsammans med byrån Abby Norm, där Photoshop-konstnären Erik Johansson visar sina konster live på stan. Filmen blev en viral succé och detta ledde till att traditionell media uppmärksammade filmen och den fick ännu mer spridning. Filmen blev den mest delade filmen i världen i juni 2013.

Hur gick det då?
Filmen fick 12 miljoner visningar på webben. Av dessa så fick Adobe 72 000 kreatörer ur sin primära målgrupp som tog del av eventet online (målet var som bekant 12 000). När dessa personer besökt eventet fick Adobe koll på dem genom att sätta en cookie på dera webbläsare. Sedan kan Adobe visa sina annonser enbart för dessa kunder på olika nätverk tack vare cookien. "Extremt kostnadseffektivt". Vi vet också mycket om kunderna vi det här laget att vi dessutom kan skicka dem till rätt del av vår sajt om de klickar på annonserna.

Utöver dessa event-besökare fick Adobe-varumärket internationellt en boost av uppmärksamheten kring filmen. Och Adobes rena konsumentprodukter ökade sin försäljning.

Vilka lärdomar drog Adobe och Abby Norm av arbetet med filmen?

Andreas Mornes lärdomar av hur man skapar en viral succé:

1. Integration
– Varumärket eller produkten eller tjänsten måste vara integrerad i innehållet.

2. Känslor
– Allmänmänskliga reaktioner går alltid hem.

3. Anpassning till kanalerna
– Hur får man folk att dela med sig? Man måste vara direkt och väcka intresset snabbt. Jag tror också att den dokumentära berättarstilen vi använde ger en här och nu känsla som var viktig.

Mariah Andéns lärdomar om viral spridning:

>> Adobe började med lokal pr i Norden och det gav inte jättemycket.

>> När det postade filmen till sina egna konton på Facebook började det ta mer fart.

>> När sedan online-medier som Mashable, Huffington Post med flera började plocka upp filmen, det var då det verkligen tog fart ordentligt.

– Man ska inte vara rädd för att pitcha till dessa sajter direkt. Alla dessa medier drivs av bra historier, för det driver trafik till deras sajter. Om man tycker att det verkar svårt och läskigt så finns det också byråer som kan hjälpa till med dessa pitcher, säger Mariah Andén.